مقالات مشاوره کنکور

تکنیک های مدیریت زمان کنکور؛ با این تکنیک ها وقت کم نمی آورید!

پس از پایان جلسه کنکور بارها به دانش آموزانی بر می خوریم که می گویند می توانستند به سوالات پاسخ بدهند، ولی وقت کافی برای این کار نداشتند. کم آوردن وقت در جلسه کنکور می تواند برای دانش آموزان بسیار ناراحت کننده باشد. به خصوص اینکه آن ها چندین سال برای اینکه در جلسه کنکور بدرخشند، تلاش کرده اند. اما در روز کنکور با کم آوردن وقت، نمی توانند به درصد دلخواهی از سوالات خودشان پاسخ دهند. تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری به این دانش آموزان کمک می کنند تا بهتر زمان خودشان را مدیریت کنند و دیگر به بهانه کم آوردن وقت، سوالاتی را از دست ندهند.

تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری بسیار متنوع هستند؛ اما در این مقاله قصد داریم ۴ مورد از بهترین این تکنیک ها که برای شما کارایی دارند را توضیح دهیم. پس اگر کنکوری هستید و نگران کم آوردن وقت در روز کنکور خودتان می باشید، با ما برای اطلاع از بهترین تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری همراه باشید.

چطور زمان خودمان را در کنکور مدیریت کنیم؟

در روز کنکور سراسری باید تمامی آن چیزی که در طول یک سال یا حتی چندین سال خوانده اید را روی یک پاسخنامه پیاده سازی کنید. در قانون جدید کنکور سراسری  که دروس عمومی از کنکور حذف شده اند، شما راحت تر می توانید زمان خودتان را در کنکور سراسری مدیریت کنید. اما مدیریت زمان در کنکور سراسری چیزی نیست که بتوانید در همان روز کنکور به آن برسید. شما نیاز به تمرین و تجربه برای مدیریت زمان دارید تا در نهایت بتوانید در روز کنکور به نتیجه ایده آل خودتان برسید.

مدیریت زمان در کنکور سراسری کار هر کسی نیست. اما نگران نباشید، چون با تکنیک هایی که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم، می توانید در روز آزمون زمان خودتان را مدیریت کنید و بدون استرس به سوالات پاسخ بدهید. فراموش نکنید که سوالات کنکور انواع گوناگونی دارند. حتی برخی از سوالات طراحی شده اند که شما به آن ها پاسخ ندهید! پس قرار نیست که همه زمان خودتان را برای پاسخ دادن به تک تک سوالات بگذارید و بعد متوجه شوید که دیگر برای سوالات آخر دفترچه سوالات کنکور زمان کافی ندارید.

تکنیک های مدیریت زمان در کنکور تجربی

بهترین تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری

آشنایی با تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری به دانش آموزان این امکان را می دهد تا در روز کنکور، تجربه بهتری داشته باشند و با کاهش استرس خودشان، به تمامی سوالاتی که در مورد آن ها اطلاعات دارند، پاسخ بدهند. بهترین تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری، تکنیک هایی هستند که شما قادر به عملی کردن آن ها باشید. برخی از مشاورین تحصیلی تصور می کنند که همه دانش آموزان می توانند تکنیک های سخت و پیچیده را برای مدیریت زمان در کنکور اجرایی کنند؛ اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد.

بودجه بندی فیزیک کنکور
مطالعه

۴ تکنیک مهم و ساده برای مدیریت زمان در کنکور سراسری وجود دارند که می توانید از آن ها کمک بگیرید. این تکنیک ها باید قبل از کنکور تکرار و تمرین شوند تا دیگر در روز کنکور به صورت غیر ارادی از آن ها استفاده کنید. جالب است که بدانید این ۴ تکنیک به نوعی مکمل هم می باشند. بنابراین، اگر یک تکنیک را اجرا کردید، بهتر است که تکنیک های بعدی را نیز طبق اصولی که توضیح می دهیم، اجرا نمایید.

بهترین تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری

تکنیک اول؛ تکنیک ضربدر منها در کنکور

یکی از بهترین تکنیک هایی که می توانید برای مدیریت زمان در کنکور سراسری از آن کمک بگیرید، تکنیک ضربدر منها است. احتمالا نام این تکنیک را برای مدیریت زمان در کنکور از سوی مشاور تحصیلی خودتان شنیده اید. اما اگر نمی دانید که چگونه می توانید آن را اجرا کنید، با ما همراه باشید. همانطور که از نام تکنیک ضربدر منها مشخص است، ما برای پاسخ دادن به سوالات کنکور با این تکنیک با ۳ دسته از سوالات مواجه هستیم که هر کدام شرایط خاص خودشان را دارند. در واقع شما باید سوالاتی که در هر درس تخصصی می خوانید را در یکی از گروه های زیر قرار دهید:

  • سوالاتی که پاسخ آن ها را می دانید و می توانید به سرعت به آن ها پاسخ دهید.
  • سوالاتی که پاسخ آن ها را می دانید، ولی نمی توانید به سرعت به آن ها پاسخ دهید.
  • سوالاتی که هیچ ایده و راه حلی برای حل آن ها ندارید.

دسته اول سوالات باید در همان لحظه اول پاسخ داده شوند. دسته دوم سوالات با یک ضربدر مشخص می شوند و دسته سوم نیز با یک منها در کنارشان از دیگر سوالات جدا خواهند شد. پس حالا برای اجرای این تکنیک مدیریت زمان در کنکور سراسری باید چه کاری انجام دهید؟

نوشته های مشابه

به طور مثال، زمانی که می خواهید به سوالات ریاضی کنکور پاسخ دهید، اول سوالاتی که می توانید در یک بازه زمانی کوتاه حل کنید را جواب دهید. برای این کار تک تک سوالات را بخوانید و هر سوالی که می توانید جواب دهید را جواب دهید، ولی اگر سوال بعدی شما سوالی بود که جواب آن را بلد بودید، اما نیاز است که برای پاسخ دادن به آن وقت بگذارید؛ می توانید از یک ضربدر در کنار آن استفاده کنید و از سوال رد شوید. حالا اگر با یک سوالی مواجه شدید که اصلا هیچ ایده ای برای حل کردن آن نداشتید، باید کنار آن منها بگذارید.

حال با دیگر تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری و زمانی که در پایان کنکور اضافه می آورید، می توانید مجددا به سوالاتی که کنار آن ها ضربدر دارد، پاسخ دهید. در این صورت هم به سوالاتی که جواب آن ها را می دانید، پاسخ داده اید؛ هم توانسته اید در زمان خودتان صرفه جویی کنید و به سوالات سخت و زمان بر هم پاسخ دهید. البته در این تکنیک سرعت العمل برای تشخیص سوالات مختلف و پاسخگویی به سوالات نیز بسیار حائز اهمیت است.

تکنیک ضربدر منها در کنکور

تکنیک دوم؛ تکنیک زمان اضافی (زمان های نقصانی)

یکی دیگر از تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری، تکنیک ایجاد زمان اضافی است. در واقع این تکنیک مکمل تکنیک قبلی است که می تواند به شما این امکان را بدهد تا با داشتن زمان اضافی، به سوالات سخت هم پاسخ بدهید. ولی برای اجرای این تکنیک باید چه کاری انجام دهید؟

در بیان خیلی ساده است، کافیست که شما هنگام پاسخگویی به سوالات وقت ذخیره کنید! اما اجازه دهید تا بهتر به شما توضیح دهیم. حتما می دانید که برای هر دسته از سوالات تخصصی در دفترچه باید یک زمان مشخصی را به آن اختصاص دهید. به طور مثال، برای پاسخگویی به سوالات زمین شناسی می توانید ۴۰ دقیقه وقت بگذارید، ولی اگر می خواهید از تکنیک زمان های نقصانی استفاده کنید باید ۱۰ دقیقه از وقت این دفترچه را کم کنید و مثلا آن را در ۳۰ دقیقه پاسخ دهید.

بدین ترتیب برای هر یک از سوالات گروه تخصصی رشته خودتان، می توانید از زمان های نقصانی کمک بگیرید و زمان ذخیره کنید. در نهایت شما چند دقیقه ای در پایان آزمون وقت اضافه خواهید داشت و می توانید از این وقت برای پاسخگویی به سوالات سخت استفاده کنید. پس زمان های باقی مانده در پایان کنکور به چه دردی می خورد؟

شما می توانید برای زمان اضافه خودتان نیز اولویت بندی در نظر بگیرید. قطعا اولویت شما باید با سوالاتی باشد که کنار آن ها ضربدر گذاشته اید. اگر به تمامی این سوالات رسیدگی کردید، می توانید به سراغ سوالاتی بروید که کنار آن ها منها قرار داده اید. البته معمولا داوطلبان در چنین شرایطی قادر به حل تمامی سوالات نیستند. به همین خاطر توصیه می کنیم که باکس سوالاتی که برای شما راحت تر هستند یا حتما باید برای رسیدن به رتبه دلخواه درصد آن ها را بالا ببرید را برای پاسخگویی در زمان اضافه انتخاب کنید. در این صورت می توانید با مدیریت زمان در کنکور سراسری، به نتیجه دلخواه برسید.

تکنیک سوم؛ تکنیک بازگشت

اگر باهوش بوده باشید، حتما متوجه شده اید که در تکنیک قبلی در مورد تکنیک بازگشت هم صحبت کردیم. اما اجازه دهید تا این استراتژی را بیشتر برای شما باز کنیم. تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری که در دو مورد قبلی در مورد آن ها صحبت کردیم، به شما این امکان را می دهد تا زمان ذخیره کنید و فرصت را برای انجام استراتژی بازگشت غنیمت بشمارید.

در استراتژی بازگشت، شما در همان زمان اضافه ای که با کمک تکنیک زمان های نقصانی به وجود آوردید می توانید به سوالات سخت و زمان بر پاسخ بدهید. برای این کار می توانید ابتدا به سراغ سوالات قابل حل و زمان بر بروید و آن ها را شروع به حل کردن کنید. هیچ گاه وقت خودتان را برای پاسخ دادن به سوالاتی که هیچ ایده ای برای حل کردن آن ها ندارید، نگذارید. چون این کار باعث می شود که ذهن شما خسته شود و حتی قادر به پاسخ دادن به سوالات دیگر هم نباشید.

تکنیک چهارم؛ ایجاد وقفه در هنگام آزمون

تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری همگی روی زمان شما تمرکز دارند. اما شما در حین آزمون استرس و فشاری را تحمل می کنید که مغز شما را خسته و ناراحت می کند. همین موضوع باعث می شود تا عملکرد شما در حین آزمون دادن افت زیادی بکند و نتوانید به خوبی به سوالات پاسخ بدهید. یکی از تکنیک های ساده، جالب و در عین حال کارآمد برای آزمون دادن، ایجاد وقفه در هنگام آزمون است.

هر ۳۰ دقیقه ای که به سوالات کنکور پاسخ می دهید، چشمان خود را ببندید و به مدت ۳۰ ثانیه به آن ها استراحت بدهید. چند نفس عمیق سریع بکشید تا مغز شما فعال و هوشیار شود. سپس به آزمون خودتان ادامه دهید. در هنگام آزمون کنکور نیز به تغذیه خودتان توجه داشته باشید و سعی کنید که از خوراکی های مقوی استفاده کنید تا شاهد افت قند خون و افت عملکرد مغز خود نباشید.

تکنیک مدیریت زمان در کنکور سراسری قبل از کنکور

تمرین مدیریت زمان در کنکور سراسری قبل از کنکور

حال که با تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری آشنا شدید، باید چند نکته را در مورد این تکنیک ها به شما یادآوری کنیم. اول اینکه هیچ چیزی بدون تلاش و زحمت بدست نمی آید. اگر می خواهید در روز کنکور سراسری بدون استرس کنکور بدهید و زمان کم نیاورید، باید برای این کار تلاش کنید. اینکه با ۴ تکنیک خوب برای مدیریت زمان در کنکور سراسری آشنا شدید، خیلی هم خوب است؛ ولی اگر نتوانید آن ها را اجرایی کنید، یادگیری آن ها به هیچ دردی نمی خورد.

پس در اولین قدم باید قبل از کنکور از همین تکنیک ها برای پاسخ دادن به کنکورهای قبلی در رشته خودتان استفاده کنید. برای خودتان زمان بگیرید و دقیقا شرایط کنکور را برای خودتان شبیه سازی کنید. شما باید از همه تکنیک های ذکر شده مانند ضربدر و منها، بازگشت و زمان های نقصانی کمک بگیرید و در طول آزمون نیز با ایجاد وقفه، خودتان را آماده پاسخگویی به سوالات بعدی کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام اجرای تکنیک اول باید به آن توجه داشته باشید، تشخیص به موقع سوالات است. متاسفانه برخی از دانش آموزان تصور می کنند که اجرای این تکنیک کاری ندارد و برای آن تمرین نمی کنند. ولی آمارها نشان می دهند که برخی از دانش آموزان حتی قادر به تشخیص یک سوال قابل حل از یک سوال غیر قابل حل نیستند. به همین خاطر زمان زیادی می گذارند تا بفهمند باید کنار یک سوال ضربدر بگذارند، یا منها! برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید، هر شب ۱۵ دقیقه برای تمرین این تکنیک وقت بگذارید. برای این کار یک کتاب تست را باز کنید و بدون اینکه به سوالات آن ها پاسخ دهید، کنار هر کدام ضربدر و منها بگذارید.

تمرین مدیریت زمان در کنکور سراسری قبل از کنکور

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد تکنیک های مدیریت زمان در کنکور سراسری صحبت کردیم. ۴ تکنیک ذکر شده، بهترین تکنیک هایی هستند که می توانید برای ذخیره و مدیریت زمان در کنکور از آن ها کمک بگیرید. اگر خیلی خوب این تکنیک ها را تمرین کنید، دیگر نیازی نیست که از تکنیک های جدید برای مدیریت زمان استفاده کنید. پس فقط به کمی تلاش و تمرین نیاز دارید تا استرس زمان را برای روز کنکور به حداقل برسانید.

معرفی رشته مدیریت در دنیا و ایران + بازار کار
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا